Biało-niebieska grafika - kobieta i kosmetyki

Jak pisać opisy produktów kosmetycznych? 4 wskazówki od copywritera beauty

Czasami dwa przekonujące zdania w sklepie online potrafią sprawić, że nawet nie orientujesz się, kiedy w Twoim koszyku ląduje nowy błyszczyk lub perfumy... To właśnie magia słów, a dokładniej - dobrych opisów kosmetyków. 

Dzisiejszy wpis raz na zawsze obali mit, że przykuwające wzrok zdjęcia wystarczą, aby prowadzić skuteczną sprzedaż w Internecie. Opisy produktów potrafią „sprzedać" od razu lub skutecznie zniechęcić czytelnika do kliknięcia „kup teraz", nawet jeśli miał w planach zrobić pokaźne zakupy.

Dlaczego warto poświęcić uwagę unikalnym opisom dostosowanym do wymagań wyszukiwarek... ale przede wszystkim do preferencji Twoich idealnych klientów? Co to w ogóle znaczy dobry opis kosmetyku? Po czym da się poznać copywritera, który wie, co robi, a nie kopiuje i wkleja od konkurencji z subtelnymi modyfikacjami w tekstach? Czytaj, aby się dowiedzieć!

Co to jest opis produktu?

Prawie 90% badanych w 2024 roku użytkowników uznało opisy produktów za istotne w podejmowaniu decyzji zakupowych w Internecie. Co to jest opis produktu? To komplet informacji na temat danego artykułu w formie jego prezentacji, której nadrzędnym celem jest zachęcenie potencjalnego klienta do zakupu.

Budując sklep internetowy, niezależnie od branży, powinieneś zadbać o wyróżnienie się na tle konkurencji. Prawdą jest to, że na rynku mamy coraz mniej luk do wypełnienia. Dziś kluczowe jest więc zbudowanie więzi. Zaoferowanie czegoś „więcej" lub „lepiej", aby odbiorca polubił właśnie Ciebie, a później o Tobie pamiętał i wracał ze swoimi problemami, nie widząc żadnych innych opcji ich rozwiązania poza Twoją marką.

Jak zabłysnąć dzięki opisom w sklepie online? To może być kreatywne ukazanie wyróżników Twojej marki, produktu czy usługi lub storytelling, który przeniesie potencjalnego klienta do wspomnień albo dotknie jego emocji... 

Elegancka kobieta przy laptopie i kosmetykach- marketing w branży beauty

Co powinien zawierać idealny opis produktu?

Opisy produktów powinny spełniać wymogi wyszukiwarek. Jeśli nie zadbasz o umieszczenie w nich nagłówków, linków czy słów kluczowych - Twoje produkty wyświetlą się np. na 10. stronie Google, a przecież zależy Ci na jak najwyższych pozycjach! Ale o tym więcej opowiem w kolejnym rozdziale. 

Następna warstwa to ta informacyjna. Komplet cech produktu, szczegółowy sposób użytkowania, środki ostrożności, dokładny skład, dodatkowe wytyczne producenta... Ludzie coraz mocniej zwracają uwagę na to, gdzie zostawiają swoje pieniądze. Wymagania co do doświadczeń zakupowych, nawet tych online, systematycznie wzrastają, a kliknięcie „kup teraz" jest zależne od coraz liczniejszych czynników. Długie, żmudne opisy mogą odepchnąć klienta, bo z góry oceni je jako nieczytelne. Zbyt krótkie opisy produktów to również nie jest dobra opcja. Potencjalny klient może postrzegać je wówczas jako zaniedbane i niepełne. 

Przejdźmy do języka korzyści. Warstwa perswazyjna (nie mylić z manipulacją!) to monolog marki na temat: „dlaczego warto". Idąc dalej - to przedstawienie czytelnikowi wizji przyszłości odmienionej przez Twój produkt czy usługę. To wykorzystanie pełni potencjału, ale bez „wciskania" na siłę i przede wszystkim - bez kłamstwa czy naginania prawdy.

Dzięki sprytnie zastosowanej perswazji wzbudzisz dokładnie te emocje odbiorcy, na których Ci zależy, a odpowiednie wypunktowanie korzyści, kierując się przykładami, efektami czy społecznym dowodem słuszności, zostaje w pamięci. 

Czy da się stworzyć unikalne opisy produktów pod SEO?

Jak najbardziej! Dobry copywriter, (który wie, o czym pisze, bo specjalizuje się w danej branży), doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że kreatywne opisy mogą wyświetlać się naprawdę wysoko w wynikach wyszukiwania. Unikalność nie wyklucza pisania pod SEO. A idealne, skuteczne opisy produktów to takie, w których łączą się wszystkie warstwy spośród tych wymienionych w poprzednim rozdziale. 

Jak napisać opis produktu SEO? 7 topowych reguł

Jak pisać opisy pod SEO? 7 najważniejszych zasad przy opisach produktów pod SEO - mapa myśli

1. Określ precyzyjnie swoją grupę docelową. 

Czymś nieakceptowalnym przed rozpoczęciem tworzenia opisów jest definiowanie swojego idealnego klienta jako np. kobiety w wieku 25-45 lat. Tu liczą się konkrety. Jeśli copywriter wie, do kogo konkretnie pisze, zrobi to o wiele lepiej. A opis produktu da efekty, na których Ci zależy. 

Jak określić ideał klienta Twojej marki? Tu nie tylko płeć i wiek mają znaczenie. Im więcej szczegółów - tym lepiej! Odpowiedz sobie na pytania:

  • gdzie pracuje i ile zarabia Twój idealny klient?
  • jak wygląda jego codzienna rutyna?
  • jest w związku, ma rodzinę czy może prowadzi życie singla?
  • jak widzi swoją przyszłość za 5, a jak za 10 lat - codzienność, marzenia, cele?
  • czego się obawia, a czego chciałby uniknąć?
  • jak Ty i Twój produkt możecie poprawić jakość jego życia?

Pytania się nie kończą... Wyobrażenie sobie, kto siedzi po tej drugiej stronie i przegląda z zaciekawieniem Twoją ofertę, nie jest proste. Dobry copywriter już na początku współpracy powinien zadać Ci pytanie o idealnego klienta. A jeśli jeszcze masz problem z jego określeniem - copywriter-specjalista zrobi to razem z Tobą, kreując komunikację szytą na miarę, trafiającą dokładnie tam, gdzie chcesz się uplasować.

2. Zadbaj o przyjazną dla oka formę i aspekty techniczne. 

Forma tekstu jest niezwykle istotna w czasach, w których nieustannie scrollujemy i właśnie w ten sposób szukamy tego, co nas interesuje w danej treści, również w opisie produktu. Unikaj więc długich bloków tekstu. Idealny akapit to zwykle 4-6 wersów. Najważniejsze informacje dobrze jest umieszczać przy lewej krawędzi. Istotne w formie są również pogrubienia, oddzielenie wątków nagłówkami, listy opatrzone punktorami, wielkości czcionek i ich rodzaje.

Więcej na temat formy tekstu i innych aspektów wpływających na jego jakość, pisałam tutaj: "Jak napisać dobry tekst na stronę internetową?".

3. Mądrze dobierz frazy kluczowe.

Co Twój klient tak naprawdę wpisuje w Google? W jaki sposób Ty chcesz się pozycjonować? Jakie pytania może zadać wyszukiwarce potencjalny użytkownik, żeby odpowiedzią na nie był właśnie Twój produkt?

Skorzystaj z narzędzi SEO, takich jak Google Keyword Planner, Senuto czy Ahrefs i zerknij, co aktualnie najlepiej się klika i jak robi to konkurencja. Używaj również fraz kluczowych long tail (tzw. fraz długiego ogona), czyli np. zamiast frazy „sukienka na lato" wybieraj „zwiewna sukienka na lato" lub „sukienka na lato z jedwabiu". Owszem, te frazy są wpisywane rzadziej, ale dzięki temu masz do pokonania mniejszą liczbę konkurentów i łatwiej wybijesz się tam, gdzie czekają potencjalni klienci gotowi na zakupy w Twoim sklepie. 

Istotne jest także stronienie od nadużywania fraz kluczowych. Rozpoczynanie każdego zdania opisu od „Sukienka na lato z jedwabiu jest..." Lub „Dzięki sukience na lato z jedwabiu..." zmęczysz czytelnika i pokażesz, że nie umiesz pisać ciekawych i zatrzymujących uwagę tekstów, a zależy Ci wyłącznie na pusto zdobywanych pozycjach.

4. Przemyśl kwestię nagłówków i CTA.

Testuj. To najważniejsza rada w kwestii nagłówków i CTA. Popularne formuły copywriterskie typu „7 zasad stylizowania sukienki na lato z jedwabiu" często się sprawdzają. Jednak najgorsze, co możesz zrobić, to osiadanie na laurach i pisanie wszystkich opisów w podobny sposób. Dopóki nie przetestujesz kolejnych możliwości - nigdy nie dowiesz się, co działa najlepiej w przypadku Twoich odbiorców. Poza nagłówkami H1 i H2, używaj również nagłówków H3 i H4 - szczególnie jeśli opis produktu jest rozbudowany i zawiera sporo szczegółów.

Jeśli chodzi o CTA, warto wyjść poza schemat klasycznego „kup teraz". Dobre CTA zawiera obietnicę, która spełni się po zakupie i/lub informuje o korzyściach.

5. Używaj list. 

Ludzkie oczy uwielbiają wypunktowane konkrety. Chcesz opisać korzyści produktu? Dodaj je do opisu w formie listy. Oczywiście i tutaj jest „ale”. Atrakcyjne opisy produktów zawierają zwięzłe listy. Nikt nie uwierzy w to, że Twój produkt oferuje 30 unikalnych korzyści. Znajdź te 5 najistotniejszych dla idealnej persony i podejdź do tematu ich opisywania jak najbardziej kreatywnie.

6. Odpowiedz na najważniejsze pytania klienta. 

Oczywiście jeszcze zanim je zada! FAQ na końcu opisu to miejsce, w którym klienci szukają tego, czego nie znaleźli w głównym opisie produktu. Zastanów się, jakie pytania może mieć Twój odbiorca w kwestii funkcjonalności produktu, jego wyglądu czy czasu wysyłki... i na nie odpowiedz!

FAQ powinno być sekcją rozwiewającą wszelkie potencjalne wątpliwości Twojego klienta. Taką, po której przeczytaniu stwierdzi, że interesujesz się tym, jak realnie mu pomóc. A klient w pełni zaopiekowany nie kupi jednorazowo, a będzie wracać i kupować ponownie.

7. Nie zapomnij o linkach.

Odsyłaj do innego contentu. Oczywiście dopasowanego do opisywanego produktu. Odpowiednie linkowanie pomaga klientowi w sprawnym i intuicyjnym poruszaniu się po Twoim sklepie internetowym, a skutkiem ubocznym jest to, że możesz sprzedawać więcej.

To Ty najlepiej znasz swoją ofertę i wiesz, jakie linki umieścić w danym opisie, aby odpowiedzieć na jeszcze więcej potrzeb Twojego odbiorcy. Nie tylko tych zakupowych (w postaci innych produktów czy kategorii produktowych), ale również tych związanych z chęcią drążenia danego tematu czy poszukiwania odpowiedzi na nurtujące pytania. Dlatego warto założyć na stronie bloga, który, prowadzony mądrze i regularnie, sam w sobie jest potężną bazą wartościowych dla odbiorcy linków

O prowadzeniu bloga w kontekście skutecznego marketingu dla branży beauty pisałam niedawno u siebie. Zapraszam!

Jak napisać dobry opis produktu kosmetycznego? 

4 kosmetyki do pielęgnacji - opakowania kosmetyków w eleganckim stylu

Przejdźmy do głównego tematu. Już wiesz, jak tworzyć sprzedażowe opisy produktów, które odpowiadają na potrzeby konkretnej grupy docelowej, wyczerpują w 100% temat korzyści i pozwalają na wysokie pozycje Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. 

Pora dowiedzieć się, jak napisać dobry opis produktu kosmetycznego. Co w kwestii opisów jest charakterystyczne dla branży urodowej? Jakie elementy kluczowe powinny budować taki profesjonalny opis produktu, który będzie ciekawy dla odbiorcy?

Oto 4 wskazówki ode mnie - copywriterki, która na co dzień pracuje głównie dla branży beauty - dla marek kosmetycznych, salonów urody i gabinetów medycyny estetycznej:

1. Kreatywny opis produktu? W branży beauty sprzedaje najlepiej!

Opisując kosmetyki, np. perfumy, wplatam w teksty storytelling, którym prowadzę subtelną grę ze zmysłami czytelnika. Nie oddziałuję wyłącznie na zmysł wzroku, a staram się poruszyć wszystkie zmysły i zadziałać na potencjalnego klienta całościowo - aby historia wpłynęła na jego emocje, otworzyła głowę na wspomnienia lub pozwoliła popracować wyobraźni. 

Opisywanie produktów za pomocą storytellingu doskonale sprawdzi się tam, gdzie odbiorcy szukają produktów, które zmienią na plus jakość ich życia, a to właśnie m.in. kosmetyki. Kreatywne podejście do opisów wiąże się z empatią i spojrzeniem głębiej na swojego klienta, jego problemy i potrzeby. Prezentując kosmetyk nie jako materialną rzecz, a jako rozwiązanie - od razu budujesz więź ze swoim odbiorcą

Kreatywny copywriter potrafi napisać wyczerpujący opis kosmetyku, sprytnie wplatając w niego opowiadanie wciągających historii zapadających w pamięć. Udowadnia, że opisy produktów to nie „sucha" sprzedaż z ogromną dawką powtarzalnych słów kluczowych, a teksty, które mogą być czytane z zaciekawieniem. I które mogą być początkiem długotrwałej, bliższej relacji klienta z marką

Jak pisać storytellingowe opisy produktów? Poniżej przykład storytellingowego opisu perfum z mojego profilu na LinkedIn:

Screen opisu perfum Etat Libre D'Orange Le Fin du Monde z LinkedIn
Screen opisu perfum Etat Libre D'Orange Le Fin du Monde z LinkedIn
Screen opisu perfum Etat Libre D'Orange Le Fin du Monde z LinkedIn - zdjęcie perfum na tle kieliszka i popcornu

2. Skup się na korzyściach. Ale nie na zasadzie „im więcej, tym lepiej".

Wyodrębnij te korzyści, które wyróżniają Twój krem lub serum na tle setek innych dostępnych dla potencjalnego klienta na wyciągnięcie ręki. Pamiętaj jednak, że konsumenci są coraz bardziej świadomi. Mając darmową wiedzę dostępną na Instagramie czy TikToku, nie uwierzą w zapewnienia, które nie mają racji bytu. Nie uwierzą w to, że np. preparat za 50 zł wygładzi zmarszczki statyczne na czole. 

Nie tędy droga. Szczera komunikacja pozwoli Ci stworzyć opisy przyciągające dokładnie tę grupę, dla której dany produkt jest najlepszym wyborem. Zbyt długie listy wykluczających się wzajemnie korzyści pozostawią niesmak.

Jak pisać o korzyściach, sprzedając kosmetyki?

  • Nie myl korzyści z cechami. „Aksamitna konsystencja" to cecha, nie korzyść. Aby tworzyć przekonujące opisy kosmetyków - opisuj je w jak najlepszym świetle, ale oczywiście zgodnie z prawdą,
  • Mów językiem swojego klienta. Znając go, doskonale wiesz, co chce przeczytać zamiast pustego: „ten produkt jest wysokiej jakości kosmetykiem dla cer dojrzałych".
  • Pisz prostym językiem. Nie wymagaj od czytelnika fachowej wiedzy. Ty ją masz, a copywriter-specjalista od urodowej tematyki pozwoli pozbyć się z Twojej komunikacji „eksperckich" naleciałości odpychających odbiorców.
  • Potwierdzaj korzyści. Efektami klientek, wklejanymi opiniami czy historiami, które pokażą jak Twój kosmetyk zmienił czyjeś podejście do makijażu czy kondycję skóry. 

3. W branży beauty sprzedają nazwy i hasła - poświęć im więcej czasu.

Widzisz różnice pomiędzy nazwami lakierów 01, 02, 03 a nadawaniem im nazw obrazujących kolory, np. „Coco-matte" w przypadku matowej bieli czy „Blush crush” dla delikatnego różu? No właśnie! 

Dla Twojego potencjalnego klienta niekiedy wystarczy jedno przyciągające skojarzenie. Opisy produktów są narzędziem marketingowym. A w skutecznym marketingu, który jest czymś więcej niż sprzedażą, liczą się chwytliwe slogany i pomysłowe nazwy. 

Kreatywny copywriter tworzy unikalne opisy, które, poza przekazaniem szczegółowych informacji o kosmetyku, zapadną w pamięć

4. Spójny język równie ważny, co spójna identyfikacja wizualna. 

Kupujemy oczami - to prawda. Dlatego marki beauty inwestują w piękne opakowania produktów czy w zdjęcia wyrażające ducha brandu. Tak, aby jak najlepiej i jak najskuteczniej działać na emocje klientów. Ale... co z tekstami? Estetyka języka to nadal niedoceniany element wizerunku marki w Sieci. A przecież często to właśnie opis produktu czy wpis na blogu decydują, kto pozostanie dłużej na stronie internetowej lub w sklepie online, a kto ucieknie w popłochu, kompletnie niezachęcony.

Bez spójnego tonu komunikacji nie da się budować spójnej i rozpoznawalnej na rynku marki kosmetyków. Pomyśl o archetypach swojej marki. Ma być bardziej romantycznie, odważnie czy zmysłowo? Charakter języka jest niezwykle istotny w odbiorze. W tym, czy Twój idealny klient się z Tobą utożsami.

Ten spójny język automatycznie buduje zaufanie, przeprowadzając odbiorcę od pierwszego zetknięcia z Twoją firmą do pierwszego zakupu w Twoim sklepie. Dobry copywriting w branży beauty to nie puste słowa, a emocje, które te słowa wywołują. 

Dlaczego warto zlecać pisanie opisów produktów właśnie mnie?

Mam doświadczenie pisania opisów produktów i kategorii dla marek kosmetycznych, salonów urody, klinik medycyny estetycznej i brandów modowych. Moje opisy pozycjonują się wysoko w wyszukiwarce, często na 1. stronie w Google.

Doskonale wiem, jak zadbać o formę, kwestie techniczne, język. Potrafię opisać każdy produkt tak, aby ukazać go w jak najlepszym świetle, ale bez manipulacji. Sprawiam, że nawet typowe opisy pod SEO nie są nudne, a czyta się je z ciekawością. A to wszystko dzięki elementom storytellingu i dokładnemu zapoznaniu się z Twoją grupą docelową. Wiem również, jakie błędy w opisach produktów popełnia Twoja konkurencja i jakie trendy aktualnie rządzą w branży beauty i fashion. 

Sprawdź moje portfolio i pozwól sobie na więcej przestrzeni na inne działania, kiedy ja zadbam o kreatywny content marketing dla Twojej firmy. Klienci chwalą mnie za oddawanie zleceń przed terminami, głowę pełną urodowo-modowych pomysłów, śledzenie rynku na bieżąco i nieszablonowe podejście do copywritingu.

Porozmawiamy?

Skontaktuj się
Czarno-biały portret kobiety w marynarce