To nie będzie kolejny tekst o tym, że jedyne, czego potrzebujesz, aby wypromować Twoją firmę kosmetyczną i wzbić się ponad konkurencję - to płatne reklamy.
Skuteczny marketing w branży beauty to coś więcej... To przyciąganie i angażowanie klientów, a później budowanie ich lojalności i mocnych więzi z nimi. To autentyczność i świadomość marki, zrozumienie potrzeb grupy docelowej i relacje z klientami, które procentują.
Jak osiągnąć sukces w branży beauty dzięki działaniom marketingowym? Na co postawić, żeby zmienić swoją firmę kosmetyczną, salon lub gabinet beauty w dynamicznie rozwijający się biznes, który przyciąga klientów jak magnes? Dziś poznasz odpowiedzi!
Nie jest potrzebny - jest niezbędny. Bez niego nie ma silnych marek. Marketing to ogół strategicznych działań, które mają na celu budowanie rozpoznawalności marki.
Marketing w branży beauty opiera się na działaniach wieloobszarowych. Od tworzenia produktów czy kreowania usług, poprzez pracę kreatywną z technologiami, aspektami wizualnymi, obmyślaniem komunikacji, aż po promocję - dzięki content marketingowi, social mediom, reklamom, współpracom z influncerami czy eventom. W grę wchodzi również promocja lokalna, jeśli jesteś właścicielem salonu czy gabinetu. Tu świetnie sprawdzają się uzupełnione wizytówki Google Moja Firma, o czym nieco później.
Marketing kosmetyczny stale się rozbudowuje i obejmuje kolejne dziedziny, podążając za prężnym rozwojem digital marketingu (czyli marketingu internetowego) i trendów oraz mikrotrendów, które aktualnie w branży beauty nachodzą na siebie nawzajem i zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek w przeszłości.
To nie jest żadna tajemnica - bez dobrej strategii marketingowej i idących za nią działań Twoja firma kosmetyczna lub salon beauty zginą w gąszczu marek konkurencyjnych, które biorą marketing na poważnie.
Każda firma sprzedająca produkty lub usługi beauty potrzebuje marketingu, aby nadążyć za płynnym i nieustającym rozwojem branży, a co za tym idzie - za wzrastającymi wymaganiami potencjalnych klientów, którzy mają coraz większy wybór, a ich decyzje zakupowe są uzależnione od pokaźnej liczby czynników.
● realnie wyróżnić się na rynku
Unikalne wartości marki - znalezienie ich jest w tym momencie kluczowe, jeśli jesteś podmiotem w branży beauty. Działania brandingowe dobrane pod kątem specyfiki rynku, Twojej wyjątkowej wizji i misji oraz skrupulatnie zdefiniowanej grupy docelowej - to one sprawią, że zaczniesz być kojarzony dokładnie tak, jak chcesz i tam, gdzie chcesz. Pomysł, profesjonalizm i personalizacja - tak buduje się obecnie efektywne marki w branży beauty.
● pozyskać klientów, którzy naprawdę zaufają
Po to ten „cały marketing". Nie ma nic cenniejszego niż stali, wierni i ufający klienci. Tacy, którzy, zadowoleni z efektów, wracają na następne zabiegi. Lub, będąc pod wrażeniem produktów, zapełniają koszyki zakupowe na nowo zaraz po ich zużyciu. W Twoim sklepie online.
Docelowo marketing ma budować lojalność. Odbiorca może przywiązać się właśnie do Ciebie i Twojej marki beauty lub salonu i już nie szukać dalej - dzięki content marketingowi, kampaniom e-mailingowym, działaniom promocyjnym, które działają.
● skutecznie i na wielu polach promować produkty lub usługi
Bo bez marketingu zaginą, pozostając niezauważone. Kolejne marki kosmetyczne powstają praktycznie każdego dnia. Przechadzając się po ulicach swojego miasta, mijasz następne nowo otwarte w każdym miesiącu salony kosmetyczne lub kliniki medycyny estetycznej.
Promowanie nowych produktów i usług online to żelazne podstawy marketingu w branży kosmetycznej. Możesz robić to efektywnie dzięki działaniom w mediach społecznościowych, współpracom z influencerami czy kampaniom Google Ads.
● budować ekspercki wizerunek, a dzięki temu - zaufanie
Treści, które niosą wartość - tak, to nadal bardzo ważne w erze TikToka, influencer marketingu i wszechobecnego przebodźcowania. Nie musisz nagrywać rolek z samymi efektami - przekazuj prostym językiem swoją wiedzę, np. na temat zabiegów, które wykonujesz w gabinecie.
Pokazać siebie jako eksperta w branży lub swoją markę jako specjalistyczną możesz również w e-booku, newsletterze czy na blogu. Blogowy content marketing ma się świetnie, a wpisy blogowe mogą prowadzić bezpośrednio do zakupów na Twojej stronie internetowej.
Jak pisać na bloga w branży beauty? Zaraz jeszcze do tego wrócę!
● optymalizować sprzedaż i zwiększać przychody
Działając według mądrze opracowanej strategii marketingowej i obserwując bacznie ścieżki klientów - przeprowadzisz analizę pozwalającą ocenić, które elementy Twojego marketingu są magnesem na nowych klientów, a które można zredukować, bo przynoszą zyski mniejsze niż spodziewane
Silny marketing dla salonu kosmetycznego, gabinetu medycyny estetycznej lub innych miejsc oferujących usługi beauty oznacza umiejętne działania marketingowe zgodne ze specyfiką branży beauty, ale przede wszystkim - nastawienie na wyróżnienie się na tle konkurencji lokalnej.
W jaki sposób prowadzić skuteczny marketing dla salonu kosmetycznego? Oto 3 pomysły, które działają:
Potencjał blogów nie maleje. W czasie, kiedy wiele firm przenosi główne działania na media społecznościowe, ponad 70% z nas wciąż czyta treści blogowe, szukając w nich wartościowej wiedzy i odpowiedzi na nurtujące pytania. Poszukując pióra i opinii człowieka, który wie więcej niż my w danym obszarze tematycznym, tak po prostu. W odróżnieniu od social mediów, na swojej stronie internetowej masz pełną kontrolę. Możesz testować, weryfikować i zwiększać ruch organiczny (czyli ten, który pochodzi z wpisywania słów kluczowych w lupkę Google).
Jak napisać dobry tekst na stronę internetową? Kliknij i przeczytaj mój tekst blogowy!
Regularne publikowanie treści blogowych daje Ci ogrom możliwości wpływu na odbiorców. Możesz ich edukować, pozycjonować się jako ekspert w dziedzinie kosmetologii, manicure, stylizacji rzęs czy medycyny estetycznej i wspierać działania promocyjne firmy. Pomysły na artykuły blogowe się nie kończą, kiedy masz ułożony klarowny plan podyktowany tym, o co pytają i czego szukają Twoi odbiorcy. W układaniu takich planów pomagają copywriterzy-specjaliści.
Pisząc treści, powinieneś oczywiście mieć na uwadze optymalizację pod SEO:
● odpowiednie dobieranie słów kluczowych pod kątem specyfiki niszy, w której działasz i rynku lokalnego (tu wchodzi w grę kwestia różnic między pozycjonowaniem lokalnym a globalnym)
● chwytliwe nagłówki i CTA
● korzystanie z nagłówków H1, H2, H3
● umieszczanie w teście linków wewnętrznych i zewnętrznych
● stosowanie zwięzłych akapitów, prostych zdań, wypunktowań, pogrubień
● wklejanie odpowiednich obrazków czy grafik - od zdjęć efektów zabiegowych po infografiki z usystematyzowaną wiedzą z danego akapitu
● przejrzystą formę tekstu, czytelne czcionki, odpowiednie zwroty do czytelnika (najlepiej na „Ty" lub „Wy").
Celem optymalizacji jest przede wszystkim większa liczba odwiedzających, ale nieprzypadkowych, a takich, którzy są żywo zainteresowani Twoją marką i ofertą. Wiarygodność, autorytet, dłuższy czas spędzany na stronie internetowej, lepsza konwersja i przede wszystkim - oszczędność na reklamach - to da Ci pisanie treści blogowych i zwiększanie ich widoczności poprzez działania SEO.
Opisy usług na stronie też powinny być napisane pod SEO i tak, żeby jak najbardziej klarownie pokazać korzyści, a np. w przypadku usług zabiegowych - wypisać wskazania i stworzyć rozwiewającą wątpliwości sekcję FAQ. Poniżej znajdziesz zrzut ekranu 1. pozycji w Google (w karcie incognito) opisu usługi z jednego z Gdańskich salonów beauty, z którym współpracuję przy blogu, newsletterze, treściach postów na social mediach i opisach właśnie. A tu link: https://aestheticbeautyconcept.pl/trening-embody/.
Od dłuższego czasu obserwuję w social mediach (szczególnie na Instagramie i TikToku) tendencję do kopiowania siebie nawzajem i powielania niezwykle podobnych treści przez salony beauty czy gabinety medycyny estetycznej. Niestety często to filmiki o nikłej wartości merytorycznej. Takie, po których Twój potencjalny klient nawet nie dowie się, kim jesteś i jak możesz wpłynąć na jego samopoczucie i „zadomowić się" w jego wizji przyszłości.
Ktoś na pewno pomyśli teraz: „tak przecież działają trendy i virale". Ale czy naprawdę, funkcjonując w mediach społecznościowych jako miejsce oferujące usługi, chcesz brać udział w konkursie na liczbę obserwatorów?
Jeśli traktujesz social media jako naprawdę potężne narzędzia w tej branży (co jest całkowicie uzasadnione) i chcesz trafić bardzo konkretnie do swojej grupy docelowej - idealnych klientów, którzy są gotowi powierzyć Ci swoją cerę, sylwetkę, włosy czy paznokcie - poszukaj wyróżników.
Przy rosnącej liczbie konkurencyjnych firm, wyróżniki to klucz, który sprawi, że to właśnie Twoje przemyślane TikTokowe wideo czy kreatywna Instagramowa grafika w pewien sposób „zaspokoją" nowego odbiorcę i sprawią, że przestanie szukać dalej, bo przyjdzie do Ciebie.
W social mediach najistotniejsza jest regularność - a przy prowadzeniu rozwijającego się biznesu Twoja przestrzeń na wymyślanie nowych treści jest mocno ograniczona. Powierzając pisanie postów lub scenariuszy wideo kreatywnemu copywriterowi, który jest na bieżąco z branżą beauty - dasz swojemu salonowi szansę na wyjście z bańki kopiowanych treści zgodnych z bezwartościowymi trendami.
Marki budowane w mediach społecznościowych spójnie i estetycznie przyciągają uwagę profesjonalizmem. Potencjalny klient od razu wie, czy to miejsce dla niego i czy znajdzie tam usługi, którymi mógłby się zainteresować. Powyżej przykład dobrze zorganizowanego, harmonijnego feedu na Instagramie i przykład, jak tego nie robić.
Uwaga - wizytówka Google Moja Firma to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych dla salonów beauty. Mówisz, że masz Wizytówkę, ale nie działa? A masz pewność, że Wizytówka Twojego salonu czy gabinetu jest widoczna w taki sposób, że zainteresowanym użytkownikom łatwo jest ją znaleźć?
Odpowiednio zoptymalizowana i kompleksowo uzupełniona (a właściwie uzupełniana na bieżąco) Wizytówka Google to, oczywiście poza większą widocznością w Mapach Google:
● budowanie wiarygodności i zaufania, m.in. dzięki opiniom
● darmowa reklama dla Twojego miejsca
● możliwość przejrzystej prezentacji usług, cennika, aktualnych promocji
● przestrzeń na zacieśnianie więzi - poprzez interakcje z klientami, odpowiadając na ich opinie i pytania
● dostęp do informacji, kto Cię odwiedził, skąd przyszedł i jak się zachował.
Już wiesz, że prowadząc lokalny biznes, szczególnie w branży beauty, gdzie konkurencja potrafi rosnąć z każdym dniem -zaopiekowana Wizytówka Google Moja Firma to wręcz obowiązkowy element udanej strategii marketingowej.
Tworzę Wizytówki, które docierają tam, gdzie chcesz - do Twoich idealnych klientów. Z klarownie uzupełnionymi danymi, usługami opisanymi językiem korzyści, odpowiedziami na te najbardziej klikalne pytania w sekcji FAQ i oprawą wizualną, która przyciąga uwagę.
Po jakich cechach rozpoznać copywritera, który zadba o treści blogowe, wizytówkę Google czy teksty na social media według Twoich oczekiwań? Kliknij, aby dowiedzieć się, co oznacza bycie dobrym copywriterem!
Bo, jako copywriterka pracująca na co dzień głównie dla branży beauty, znam jej problemy od podszewki. Ale, co ważniejsze - znam rozwiązania. Poznałam je, pracując z kilkoma markami kosmetycznymi, klinikami kosmetologii i medycyny estetycznej, salonami fryzjerskimi, miejscami organizującymi eventy beauty.
Dokładnie wiem, co działa w content marketingu i marketingu ogólnie. Mam również świadomość tego, co zawodzi, a na co wciąż wydaje się niepotrzebnie pieniądze.
Umiem przyciągnąć żywo zainteresowanych klientów dzięki dopasowanym do Twojego biznesu treściom - unikalnym i zoptymalizowanym zarazem. Moją copywriterską misją jest budowanie silnej komunikacji z odbiorcami, opartej na zaufaniu, bez naginania prawdy. Pisząc, myślę o Twojej wartości, o korzyściach, które dajesz, ale przede wszystkim o tym, co realnie wyróżnia Cię na tle konkurencji, nawet kiedy myślisz, że oni są „za mocni".
Wiem, że to Ty - właściciel firmy beauty, salonu czy gabinetu - najlepiej znasz swoją markę. Nigdy tego nie podważę. Jednak, kiedy dasz mi ją poznać, dostaniesz treści blogowe, wpisy na social media, scenariusze wideo, opisy usług i produktów, teksty na Wizytówkę Google i inne, które prawdziwie oddadzą jej serce.
Ja zaopatrzę Cię w treści odpowiadające wymaganiom marketingu w branży beauty, a Ty odzyskasz przestrzeń na inne działania dla Twojego biznesu.
Porozmawiajmy o marketingu dla Twojej marki beauty: